Konsulentbranchen er en hård branche at arbejde i. Mange højtuddannede vælger at starte som konsulent, da startomkostningerne er lave, og de besidder viden der er relevant for mange.
Som konsulent lever man af sin viden, og ens evne til at formidle denne viden. Derfor er det utrolig vigtigt at man giver sine kunder en god oplevelse hver gang.
Arbejdet som konsulent handler i høj grad om at lytte til ens kunder, og give dem svar på deres spørgsmål. Så uanset hvilken branche du befinder dig i, så lyt til dine kunder.
Det kan være svært at lave om på ens konsulentydelse, men ikke umuligt! Det kan enten gøres ved at man efteruddanner sig i form af en specifik konsulentuddannelse, eller anskaffer sig anden relevant viden, som kunderne efterspørger.
En der har øje for detaljer
I konsulent sammenhæng er det enormt vigtigt at have et godt øje for detaljer. Glemmer du en enkelt detalje når du rådgiver dine kunder, kan det i værste fald koste dig samarbejdet.
Dine kunder sætter pris på fejlfrie løsninger. Så vær sikker på at du ikke afleverer materiale som indeholder meningsforstyrrende formuleringer eller grammatikfejl – det vil straks skabe tvivl om din professionalisme.
Har du ikke et naturligt øje for detaljer, kan du med fordel benytte dig af huskelister.
Notér alt ned, og lave dine egne guides.
En der opnår ekspertstatus
I dine første år som konsulent, vil du garanteret hoppe fra branche til branche, og beskæftige dig med en bred palet af kunder og opgaver. Selvom at alsidighed er værdsat, er det en god ide at udvikle evner, der adskiller dig fra dine konkurrenter.
Du skal kunne tilbyde noget ingen andre kan, således at dine kunder bliver afhængige af din viden.
Det behøver ikke være noget vildt. Det kan være, at du har gode kommunikationsevner, er ekstrem god til excel eller er et socialt geni – bare find det der gør dig til noget specielt!
En der tænker ud af boksen
Når du får stillet en opgave af en kunde, er det fristende at hoppe direkte til løsningsforslaget.
Har du for eksempel fået til opgave, at finde frem til det mest omkostningsfulde element i en virksomheds supply chain, vil du højst sandsynligt straks gå i gang med excel arbejdet.
En god konsulent bliver værdsat for at løse de ting kunden ikke anmoder om, men stadig har brug for.
Så skal kundens problemer spare penge, vil det kunne gøres på flere måder. Ved at fremlægge mere end én løsning på kundens problem, vil du ikke bare leve op til deres forventninger – men overstige dem!