Der er mange start-ups, som går konkurs fordi deres produkt (som de har investeret mange penge i), ikke er konkurrencedygtigt. Det er specielt ærgerligt for ejere og investorer, men også spild af penge set fra et samfundsmæssigt perspektiv.
Når du starter en ny virksomhed, er der ingen garantier for at du får success, men der er mange forholdsregler, som du kan tage dig, for at sikre dig bedst muligt imod at det går galt.
Undersøg potentielle kunder
Et sted at starte er at undersøge dem, som du forventer vil blive dine kunder. Her har du brug for to redskaber, nemlig kvalitative undersøgelser (enten interviews eller fokusgrupper) og kvantitative analyser (spørgeskemaer).
Interviews og fokusgrupper
Formålet med disse metoder, er at finde ud af, hvordan dit produkt passer ind i kunders hverdag og verden. Hvordan tager de beslutningen om at købe, hvor påvirkes de af markedsføring, hvad kan være vigtige parametre for dem, når de sammenligner dig med konkurrenterne.
Spørgeskemaer
Hvis du vil lave en repræsentativ undersøgelse, hvilket kan anbefales i mange tilfælde, kan du kontakte firmaer som er specialiseret i at drive paneler. Deltagerne i disse paneler tjener penge online, ved at besvare spørgeskemaer. Baseret på den viden hvordan dit produkt passer ind i verdenen (hvilket du har fundet frem til i dine kvalitative studier), laver du nu et spørgeskema, som afdækker i hvor høj grad dette gør sig gældende for den brede befolkning.
Måske er alle enige, og måske var det kun den ene person, der havde det synspunkt. Dit produkt skal selvfølgeligt tilpasses den brede målgruppe, og derfor er det vigtigt at finde ud af i hvor høj grad de enkelte udsagn gælder generelt.
Undersøg konkurrencesituationen
Når du har fået dit produkt på plads, så du ved at det er et relevant produkt, kan du begynde at kigge på konkurrencesituationen. Måske har konkurrencelandskabet ændret sig, efter at du har tilpasset dit produkt til dine mulige kundeportefølje.
Du vil møde konkurrence af forskellig form, både i form af direkte konkurrenter, substituerende produkter, alternative formål og på søgeforvirring.
Direkte konkurrenter
Sælger du fodboldstøvler hos Nike, så er du i direkte konkurrence med alle andre firmaer, som også sælger fodboldstøvler, fx Adidas. Denne form for konkurrence er den mest oplagte og velkendte form for konkurrence. Det er nok de færreste, som ikke kender til direkte konkurrence.
Substituerende produkter
Substituerende produkter, er produkter, som ikke er lavet til formålet, men godt kan bruges alligevel. Hvis du skal have et sted at sidde at arbejde, er en kontorstol og kontorbord et oplagt valg, men det ville også kunne erstattes af en sofa eller en stol plus et spisebord i mange tilfælde. Dermed er det slet ikke samme produkt der er tale om, men formålet er det samme.
Alternative formål
Nogle gange har dit produkt flere formål. Det umiddelbare formål med en cafe er at du kan få noget at spise, men det primære formål kan også sagtens være at gå på date eller hygge sig med vennerne. Hvis det alternative formål er det primære formål, så er du i konkurrence med alt fra madlavning hjemme, Netflix, at tage i byen, tage ud at sejle i Københavns kanaler og meget andet.
Søgeforvirring
En sidste og ofte overset konkurrence sker på nettet. Hvis du sælger blå cowboybukser, så vil du også gerne findes når folk søger på “blue jeans”, men det vil bluejeans.com, som sælger videokonferenceværktøj også og Toms, som sælger Blue Jeans lakrids. Derudover findes der diverse blogs og fora, der omtaler en af disse tre emner, som også også skubber dig længere ned i søgeresultaterne på “blue jeans” og dermed længere væk fra forbrugerens øjne.